Vraag:  Wat is Chiptuning (OBD-tuning)??
Antwoord: OBD-Tuning staat voor: On Board Diagnose tuning. Dit is de nieuwste en meest verantwoorde manier van Chiptuning. Chiptuning is het optimaliseren en herprogrammeren van de rekeneenheid of ECU van alle soorten wagens.  Het aanpassen van de software wordt OBD-tuning genoemd en gebeurt zonder onderdelen van de auto te demonteren.  Bovendien kan de originele software van uw auto altijd weer in originele staat worden teruggebracht. Dit houdt in : enerzijds “Het vermogen (tot 25%)” en anderzijds “Het koppel (+25%)”

Meer vermogen en koppel zorgen ervoor dat uw voertuig sneller kan optrekken, soepeler zal rijden waardoor u bij inhaalmanouvers dat “ietsje” extra hebt... De toename van het koppel merkt u vooral bij het terugschakelen, het bergop rijden en het trekken van een aanhangwagen of een caravan. Hoe gaat dit in zijn werk ?? Tegenwoordig hebben alle auto’ s een zogenaamde ECU of rekeneenheid (computer) ingebouwd.  In deze ECU worden de motorparameters geregeld en aangestuurd afhankelijk van externe omstandigheden zoals buitentemperatuur, lucht- en brandstofkwaliteit, belasting van het voertuig, enz... De ECU regelt dan de brandstof inspuiting, de brandstofdruk, de turbodruk en tal van andere parameters. Door chiptuning kan men met deze ECU herprogrammeren om het rendement te verhogen en dus het vermogen van de wagen te verhogen.

 

Vraag:  Hoe gebeurt de tuning/verandering van het originele programma?
Antwoord: De originele software wordt uitgelezen en bewaard op onze server (deze kunnen wij ten allen tijde terugvinden aan de hand van uw nummerplaat en/of chassisnummer).  Met als doel om uw voertuig terug in zijn originele staat te kunnen brengen indien niet tevreden bent, of indien u om een of andere reden toch het voertuig terug origineel wenst… Vervolgens gaan wij de originele software herschrijven, aangepast aan uw wagen, en deze wordt in uw voertuig ingelezen.  (hier wordt ook een kopie van op onze server bewaard) Waarin onderscheidt OBD Tuning zich van de ouderwetse manier van Chiptuning en Power Boxes die beiden nog veel worden aangeboden in de markt? Chiptuning is niets meer of minder dan door middel van solderen fysiek een printplaat te vervangen voor een andere printplaat met daarin de gewijzigde gegevens. Dit is risicovol en zo goed als onmogelijk om na verloop van tijd weer in originele toestand terug te brengen. Daarnaast verschilt de aansturing van de tuning enorm en zijn de mogelijkheden lang niet zo uitgebreid als die van ODB Tuning. Verder moet er veel worden gesleuteld en verwijderd aan uw auto voordat het tunen werkelijk beginnen kan. Door de enorm hoge afwerkkwaliteit van de auto's van tegenwoordig laten deze werkzaamheden vaak sporen en/of rammels achter die zeer kunnen gaan irriteren, maar vooral ook zeer goed zichtbaar zijn voor een kenner. Powerboxes zijn in één woord te omschrijven als “levensgevaarlijk”. Deze vaak extreem afgestelde “onderbrekers” van het motormanagement signaal zijn “killing” voor iedere motor en vaak zelfs nog door de bereider verder extreem af te stellen middels het gebruik van een simpele schroevendraaier. Een rondje op Internet zal u leren dat velen hiermee al afscheid hebben moeten nemen van hun motor. Deze manier van tuning is veruit het goedkoopst in de markt, maar maakt zoals aangegeven van uw motor een ongecontroleerde machine met alle gevolgen van dien. OBD Tuning is een vorm van tuning waarin vele veiligheden zijn ingebouwd die ervoor zorgen dat uw motor bijvoorbeeld de gehele looptijd van uw leaseauto en/of levensduur van uw eigen auto normaal blijft functioneren. Met andere woorden; uw motor moet gewoon heel blijven. OBD Tuning vereist kennis en ervaring. De kwaliteit van de uiteindelijke ODB-Tuning wordt bepaald door het software "pakket" dat via ODB wordt aangebracht en de originele software vervangt. OBD-Tuning is geschikt voor de meeste, moderne dieselmotoren en ook voor benzinemotoren met turbo.

 

Vraag:  Waarom gebeuren deze instellingen niet rechtstreeks door de constructeur?
Antwoord:  Het vermogen van een wagen wordt vaak bepaald door marketing technische mechanismen en door belastingtechnische mechanismen. In onze buurlanden hebben wagens met dezelfde motoren vaak meer PK’s omdat daar geen rekening gehouden wordt met het vermogen voor de BIV en de jaarlijkse taks. Verder moeten fabrikanten rekening houden met universele inzetbaarheid van hun voertuigen. Eezelfde voertuig moet van de noordpool tot de evenaar inzetbaar zijn en dat brengt met zich mee dat de voertuigen universeel geprogrammeerd worden.